29 mars, 2018
Kriterier för de olika kategorierna:
Årets ES:are
Personen har varit betydelsefull för stöd, inspiration, hjälp, utveckling, utmaning och förbättring inom programmet/för sina vänner.
Om student:
Exempelvis:
- utmärkt sig för goda, kreativa insatser vid Energisystemprogrammet
-visat engagemang och ansvarstagande samt antagit utmaningar
-verkat för inspiration, utveckling och förbättring
-deltagit i sektionens verksamhet
-tagit ansvar för god kontakt med medstudenter och lärare
-gjort särskilda insatser till stöd för andra studenter
-utvecklat entreprenörskap med anknytning till universitetets utbildnings- eller övriga verksamhet.
Om lärare:
Exempelvis:
-erkänt intresse och engagemang för utveckling av undervisningen
-erkänd undervisningsskicklighet
-lyckade pedagogiska insatser
-receptiv
-flexibel
-tagit ansvar för god kontakt med studenter
-gjort särskilda insatser till stöd för studenter
Årets ES-kurs
En kurs som med god pedagogik, ett genomtänkt upplägg, relevant och välförmedlat innehåll, tydligt syfte och mål, bra examination, återkoppling och uppföljning och ett bra energi- och hållbarhetsperspektiv och/eller ger viktiga verktyg för förståelse och modellering, och är viktig för ES-programmets profil.
Exempelvis:
-Ämnet och pedagogiken vilar på vetenskaplig grund.
-Aktiverande undervisningsformer används: kursplanering och undervisning ska utformas från såväl ämnesmässig som pedagogisk kunskap och med målet att underlätta studenternas självständiga aktiva lärande och ansvarstagande.
-Tydlig röd tråd och progression finns.
-Examination och återkoppling utnyttjas väl: Varierande examinationsformer, användning av bedömningskriterier, utformning av skriftliga riktlinjer för självständiga arbeten.
-Relationen mellan lärare och studenter präglas av samverkan och ömsesidig respekt.
-Ett tydligt pedagogiskt ledarskap och välfungerande kontakt med institutionen/universitetet.
-Kontinuerlig uppföljning och återkoppling: All undervisning inom kurser och program ska följas upp och analyseras med avseende på kvaliteten i förhållande till de förväntade studieresultaten för kursen.
-Samverkan och idéutbyte mellan lärare och student
-Utvecklar studenternas förmåga att söka, självständigt värdera och kritiskt tolka relevant information samt bedöma ämnesrelevanta företeelser, frågeställningar och situationer
-Ger studenterna möjligheter, och stöd för, att självständigt och i grupp identifiera, formulera och kreativt lösa olika problem samt muntligt och skriftligt redovisa processen och resultaten
-Stimulerar utvecklingen av akademiska generiska färdigheter (”läsa, räkna, skriva, experimentera, analysera, argumentera, …”)
-Stimulerar hänsynstagande till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Sista dag att skicka in sin nominering är den 13 april